24 Mart 2009 Salı

Nereden Çıktı Bu İngilizce'deki OK?

Arada bir "Geçmişte Bugün" içerikli sitelere giriyorum. Geçenlerde history.com'a girdim ve öğrendim ki İngilizce'deki "Ok" 170 yaşına girmiş. Ok biraz garip bir deyim. Tam olarak bir kelime değil, tam olarak bir cümle değil. Sadece 2 harfin yanyana gelmesiyle oluşmuş olmasına rağmen birçok anlama geliyor.
Eğer birisi size nasıl olduğunuzu sorarsa ("how you're doing?") "ok" cevabını yapıştırıveriyorsunuz. Nasıl ses tonuyla söylediğinize bağlı olarak değişen anlam taşıyıveriyor o an. Neşeli bir "ok" cevabı işlerin iyi gittiği gösterebilir. Buruk bir "ok" cevabı ise daha iyi olabileceğinizi ifade etmenizi sağlar. Hem soru hem de cevap niteliği taşıyabilir bu ok.
Soru: Biraz süt almak için markete gidiyorum, ok?
Cevap: Ok.
Herhalde İngilizce'de bu kadar verimli başka bir şey yoktur!
"Ok"in "oll correct"in kısaltması olduğunu ve ilk olarak Boston Morning Post gazetesinin 23 Mart 1839 basımında kullanıldığını öğrendim. "Oll correct" ise "all correct"in yanlış yazımıyış. Zaman içinde "all correct" "oll correct" olmuş ve kısaltılarak "ok" halini almış. Bir de bizim gençliğimize laf edilir "İnternet çıktı, chat icat edildi, Türkçe katliyamı oldu" diye! Demek ki neymiş? 1839'ların gençliği bugünkünden çok da farklı değilmiş... OK mi? OK!

5 yorum:

  1. bayılıyorum senin bloguna, gerçek bilgi ama yazım tarzı da çok eğlenceli... süper...

    YanıtlaSil
  2. Saolasın... Demek gerçekten oralarda bir yerlerde okuyan, takip eden insanlar varmış! Süper! :)

    YanıtlaSil
  3. ok diyorum, ve cidden güzel bilgiler, tırı vırı olmasına rağmen :)

    YanıtlaSil
  4. 'Türkçe katliyamı' derken en büyük KATLİAM yapıldı diye düşünüyorum :)) Ben şöyle düşünmüştüm: okey -> 'o' 'k' biri ov, diğeri key diye okunuyo ya hani, ok. see you'nun cu olması gibi :) ben de bi tırı vırı olma yolunda ilerliyorum heralde galiba sanırsam :)

    YanıtlaSil
  5. Batının en hızlı klavye kullanısıyım. Olur öyle harf hataları arada. :)
    Hem sen benim açıklarımı mı kolluyorsun nedir? Değişmeyelim bak külahları :)

    YanıtlaSil